fbpx

Oliwa z oliwek jako cenny olej roślinny jest znana i używana na całym świecie. To szczególny tłuszcz, dzięki czemu jest faworytem zarówno wśród dietetyków oraz lekarzy.

Jak sama nazwa wskazuje, oliwę z oliwek pozyskuje się z drzewa oliwkowego. Oliwki razem z pestkami są miażdżone i wytłacza się z nich sok. Następnie po odwirowaniu wody i przefiltrowaniu powstaje czysta oliwa z oliwek.
Wiecie, że z 500 kg oliwek dostajemy ok. 57 litrów oliwy?

Wybór wcale nie jest najłatwiejszy – na rynku dostępnych jest bowiem wiele rodzajów oliwy z oliwek:

  1. Oliwa extra virgin – uzyskiwana z pierwszego tłoczenia na zimno, jest tłuszczem całkowicie naturalnym, bez jakichkolwiek dodatków, ma zielonkawy kolor i jest gęsta.
  2. Oliwa virgin – jest produktem z pierwszego tłoczenia, jednak jej poziom kwasowości wynosi więcej niż 0,08 procenta, ale mniej niż 2 procent.
  3. Oliwa lampante – produkt poddawany jest rafinacji, czyli ogrzewaniu.
  4. Oliwa z wytłoczyn oliwnych – produkt otrzymywany z pozostałości po procesie tłoczenia.

Około 25% składu oliwy z oliwek stanowią nasycone tłuszcze oraz kwasy omega-6omega-3. Jednonienasycony kwas oleinowy jest dominującym kwasem tłuszczowym w składzie oliwy, zajmuje ok 72% jej składu i jest bardzo zdrowy dla naszego organizmu.

Pozytywny wpływ oliwy z oliwek na zdrowie warunkowany jest w głównej mierze zawartością kwasów tłuszczowych NNKT, które niwelują stany zapalne, wymiatają wolne rodniki, wzmacniają błony komórkowe i regulują metabolizm lipidów.

Zawarty w oliwie kwas oleinowy chroni przed astmą i alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa.

Oliwa z oliwek jest bogatym źródłem witamin: A, E, D i K, działa więc przeciwzakrzepowo, pomaga w walce z nieżytem żołądka.

Liczne badania diety śródziemnomorskiej, w której dominuje oliwa z oliwek, pokazały jak korzystny wpływ ma na masę ciała.  

Oliwa obniża ciśnienie krwi, czyli jeden z głównych czynników odpowiedzialnych za choroby serca. Co za tym idzie? Zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci. Wpływa również za obniżenie poziomu cholesterolu.

Oliwa z oliwek w głównej mierze króluje w kuchni, jako dodatek do wielu potraw. Jednak przez swoje znakomite właściwości sprawdza się również do innych celów w gospodarstwie domowym.

Oto kilka przykładów innego wykorzystania oliwy z oliwek:

  • świetnie odżywia włosy
  • ułatwia polerowanie drewnianych powierzchni
  • czyści trudne do usunięcia zabrudzenia, np. ze smaru
  • w połączeniu ze zmieloną kawą/cukrem zastępuje chemiczne peelingi do ciała
  • świetnie nawilża suchą skórę

Ciekawostka:

Jedynie oliwa z oliwek, która jest rafinowana, nadaje się do smażenia i pieczenia potraw, dzięki wysokiemu punktowi dymienia (powyżej 200 ̊C).

Jednak prawdziwie zakochać można się wyłącznie w oliwie z oliwek extra vergine, która jest wytłaczana z oliwek tuż po zbiorze i może być wykorzystywana tylko na zimno.

Bibliografia:

  1. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 5 (78), 26 – 36
  2. Kcalmar/Zdrowie/ OLIWA Z OLIWEK
  3. ekologia.pl/ Zdrowie/ Oliwa z oliwek – właściwości i zastosowanie. Jak stosować oliwę z oliwek?

Zapisz się do naszego newslettera

Dostaniesz tylko konkretne maile z informacjami o:

- nowościach ze strony
- akcjach specjalnych
- promocjach i rabatach

Świetnie, Twój mail został zapisany