fbpx
Cukier jest produktem wysokoenergetycznym, poza energią nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych – mamy nadzieję, że większość z was zdaje sobie z tego sprawę. Nie bez powodu nazywany jest więc białą trucizną.
Cukier, czyli sacharoza otrzymywany jest z buraka cukrowego oraz z trzciny cukrowej.  W kryształkach cukru kryje się co najmniej 99% sacharozy, a więc czyste węglowodany.

Jedzenie go w dużych ilościach wstrzymuje spalanie tłuszczu, wpływa na obniżenie odporność immunologicznej organizmu, dlatego nie powinien zaskakiwać nasz fakt, iż cukier nie jest produktem z którym powinniśmy się zaprzyjaźnić.

 Wiecie jakie skutki niesie za sobą jego nadmierne spożywanie?

 

Oto kilka przykładów: 

  • Zakwasza organizm
  • Sprzyja powstawaniu próchnicy zębów, zapaleniu ozębnej, paradontozy
  • Sprzyja rozwojowi grzybów i drożdżaków (grzybice, kandydoza)
  • Zakłóca gospodarkę hormonalną
  • Przyspiesza procesy starzenia
  • Stanowi „puste kalorie” ‐ może spowodować hipoglikemię i prowadzić do otyłości
  • Przyczynia się do agresji u dzieci i młodzieży.

 

 

Czym więc zastąpić cukier?

  • Karob

Jest rośliną zimozieloną, uprawianą od wieków w rejonie basenu Morza Śródziemnego, rosnącą również dziko. Inne jego nazwy to szarańczyn strąkowy lub ceratonia. Brązowawy miąższ ze strąków to głównie ok. 70% węglowodanów, a także witaminy i składniki mineralne. Jego smak do złudzenia przypomina czekoladę albo słodzone kakao, dlatego karob jest wykorzystywany jako alternatywa tych produktów.

  • Ksylitol

To niskokaloryczny, naturalny środek słodzący otrzymywany z kory brzozy. Wyglądem przypomina biały cukier, jednak w przeciwieństwie do niego wykazuje właściwości prozdrowotne. Jest polecany diabetykom nie tylko dlatego, że ma mniej kalorii niż zwykły cukier, ale posiada również niski indeks glikemiczny. To znakomity środek słodzący dla cukrzyków, ponieważ jest metabolizowany bez udziału insuliny.

  • Erytrytol

Naturalnie występuje m.in. w niektórych owocach i pyłkach kwiatowych, jednak produkuje się go w procesie fermentacji glicerolu z wykorzystaniem odpowiedniego szczepu drożdży. Jest bardzo dobrym zamiennikiem cukru dla diabetyków, ponieważ  nie podnosi poziomu glukozy, a jego indeks glikemiczny wynosi 0. Jest bardzo zdrowy, gdyż nie jest metalizowany przez ludzki organizm, ponadto zawiera najmniej kalorii ze wszystkich dostępnych substancji słodzących na rynku.

  • Lucuma

Lucuma to mało znany owoc. Miąższ tego owocu przypomina w smaku słodkie ziemniaki, jest żółty i włóknisty, a cały owoc pokryty jest zieloną skórką. Po wysuszeniu z lucumy tworzy się proszek mający zastosowanie jako naturalny słodzik. Nadaje się również dla osób chorych na cukrzycę jako alternatywa dla cukru, ze względu na niski indeks glikemiczny.

  • Melasa

Inaczej mówiąc „Czarne złoto” oczywiście z uwagi na jej ciemny kolor. Jest to słodki, ciemnobrązowy, gęsty syrop o odczynie słabo alkalicznym (zasadowym), ponadto w swoim składzie zawiera około 40% sacharozy. Powstaje jako produkt uboczny w procesie produkcji (rafinacji) cukru. Co ciekawe słodkość melasy uzależniona jest od natężenia kolorystycznego, im jaśniejsza tym słodsza.

 

  • Syrop klonowy

Syrop klonowy – otrzymywany poprzez odparowanie wody z soku pobieranego z pnia klonu. Zawiera witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy ‐ jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód.

  • Syrop z agawy

To płynny środek słodzący, który produkowany jest w Meksyku z niektórych odmian agawy. Agawa zawiera także spore ilości inuliny, który powoduje wzrost korzystnej flory przewodu pokarmowego, obniża również poziom cholesterolu oraz lipidów w surowicy krwi.

  • Suszone owoce

Suszone owoce są naturalnie słodkie. Poza licznymi minerałami i witaminami zawierają również błonnik. Warto sięgać m.in. po rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki czy nawet krążki z jabłek. Ciężko będzie posłodzić nimi herbatę, ale w ciastach, deserach na pewno się sprawdzą.

  • Miód 

    Tutaj mamy szeroki wybór, każdy więc na pewno znajdzie miód odpowiedni dla siebie. Jest zdecydowanie zdrowszy od cukru. Oczywiście podobnie jak jego biały kolega jest to skoncentrowane źródło węglowodanów, o wysokim indeksie glikemicznym. Miód jednak jest pochodzenia naturalnego, dlatego lepiej sięgać po ten nieprzetworzony produkt.
    Na rynku dostępna jest szeroka gama miodów, najbardziej popularne to: gryczane, spadziowe, wielokwiatowe, akacjowe oraz lipowe.

 

 

Jedno jest pewne: mamy światełko w tunelu –  posiadamy szeroki wybór zamienników białego cukru.

 

 

 

 

Bibliografia:
  1. Syropy i inne słodkie składniki żywności – czy to dobre i zdrowe zamienniki cukru? Prof. Dr Hab. Bożena Waszkiewicz ‐ Robak Zakład Żywności Funkcjonalnej i Towaroznawstwa Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i  Konsumpcji
  2. Cukier – czy warto go zastąpić substancjami słodzącymi? Aneta Koszowska, 8Anna Dittfeld, Justyna Nowak, Anna Brończyk-Puzoń , Katarzyna Gwizdek, Jacek Bucior, Barbara Zubelewicz-Szkodzińska
  3.  Naturalne składniki suplementów diety, J. Dąbkowski          
  4. Ksylitol – rola w diecie oraz profilaktyce i terapii chorób człowieka, Grembecka M.