fbpx

Potas jest jednym z najważniejszych mikroelementów w organizmie człowieka.

Obecny jest niemal we wszystkich produktach spożywczych, mimo to często zdarza się, że mamy go w organizmie za mało, albo wręcz przeciwnie zbyt wiele.
I co wtedy? Dlaczego jest tak ważny?

Jest minerałem, który po rozpuszczeniu się w wodzie przenosi ładunki elektryczne. Dzięki temu, że ludzki organizm składa się w większości z wody, jest on praktycznie wszędzie, zarówno w komórkach jak i w przestrzeniach międzykomórkowych oraz oczywiście we krwi.
Wówczas utrzymywanie odpowiedniej ilości potasu, jest bardzo ważne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

 


Czy wiesz, że: 


Potas
jest najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym aktywującym około 300 enzymów biorących udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów.

Potas nadzoruje gospodarkę energetyczną ustroju.

Potas należy do pierwiastków występujących we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych.

Potas wpływa na ilość zatrzymanej wody w organizmie i na funkcjonowanie nerek

Potas pobudza wydzielanie insuliny, bierze udział w przewodnictwie nerwowym.

Potas obniża ciśnienie krwi, odgrywa ważną rolę przy regulacji rytmu serca.

Potas pomaga dostarczyć tlen do mózgu, a więc zwiększa sprawność umysłową, ułatwia jasność myślenia.

 

 

 

Niedobory potasu (hipokaliemia) to stan, w którym poziom potasu spadł poniżej normy. Długo utrzymująca się hipokalemia może prowadzić do pojawienia się chorób serca. Jak zatem rozpoznać ten stan?

 

Podstawowymi objawami niedoboru potasu są:

  • drętwienie i mrowienie

  • brak łaknienia

  • wysokie ciśnienie

  • skurcze mięśni

  • obrzęki w obrębie nóg i rąk

Oczywiście to są tylko niektóre z możliwych objawów. Co więcej, nie każdy z tych objawów musi sygnalizować niedobór potasu.

 

Natomiast nadmiar potasu w organizmie to inaczej hiperkaliemia. Nie zawsze łatwo ją rozpoznać, ponieważ objawów związanych ze zbyt dużym stężeniem potasu w organizmie nie ma często zbyt wiele.

W jej efekcie, podobnie jak w przypadku hipokaliemii, dochodzi na przykład do zakłócenia rytmu pracy serca, a także do zachwiania działania układów nerwowego i mięśniowego.

 

Może pojawić się:

  • apatia,

  • splątanie,

  • zaburzenia świadomości.

 

Bardzo ważne, aby nigdy na własną rękę nie zażywać preparatów z potasem. Pamiętajmy, aby takie rzeczy konsultować. 

 

 

 

 

 

Skąd brać potas?

 

  • Potas znajduje się w wielu produktach spożywczych. Dobrym źródłem potasu są wszystkie rodzaje mięsa czyli kurczak, królik, mięso czerwone i dziczyzna oraz ryby takie jak łosoś, dorsz, flądra czy sardynki.

  • Potas znajdziemy w wielu popularnych warzywach jak brokuły, groch, fasola, pomidory, ziemniaki, bataty oraz dynia.

  • Dobrym źródłem potasu są takie owoce jak banany, kiwi, cytrusy, śliwki oraz morele.
    Warto wiedzieć, że suszone morele zawierają więcej potasu niż świeże.

 

 

 

 

Bibliografia:
  1. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.: Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. IŻŻ, Wyd. Lek. PZWL 2008.
  2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K: Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 1998.
  3. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa, 1998.