fbpx

Kwasy tłuszczowe omega-3 zaliczane są do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i muszą być dostarczane z pożywieniem.

Niedobór kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie może zwiększać ryzyko wielu chorób.

Źródłem kwasów omega-3 są głównie ,,tłuste” ryby morskie, np. łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, a także owoce morza. Organizmy te zawierają kwas eikozapentaenowy oraz dokozaheksaenowy, nie zawierają natomiast kwasu α-linolenowego, który jest pochodzenia roślinnego i występuje np. w ziarnach rzepaku, oleju z orzechów włoskich, zielonych warzywach liściastych, migdałach.

Kwasy te możemy wprowadzać do diety również poprzez suplementację kilkoma gramami nieuwodornionego oleju rybiego, szczególnie bogatego w EPA i DHA. 
Jednak korzystniej dla naszego zdrowia jest zmienić nawyki żywieniowe, wprowadzając do jadłospisu produkty bogate w kwasy omega-3.

Pozytywne działanie kwasów omega-3:

  1. Normalizuje ciśnienia krwi, związane ze zwiększeniem poziomu prostacyklin oraz hamowaniem syntezy TXA2 i PGE2.

2. Działanie przeciwzakrzepowe wynikające z przedłużenia czasu krwawienia, poprzez zmniejszanie podatności płytek krwi do zlepiania się w wyniku hamowania tworzenia się substancji silnie protrombotycznych.

3. Hamowanie rozwoju choroby niedokrwiennej serca i choroby wieńcowej serca.

4. Działanie przeciwmiażdżycowe wynikające m.in. z modyfikacji w syntezie eikozanoidów, redukcji poziomu cholesterolu w osoczu oraz hamowania adhezji płytek.

5. Działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne polegające na hamowaniu nadmiernej odpowiedzi immunologicznej, a także ostrości przebiegu procesów zapalnych w etiologii wirusowej i bakteryjnej.

6. Hamowanie rozwoju cukrzycy typu II, gdyż wykazano, że niski poziom ω-3 i wysoki ω -6 PUFA w fosfolipidach błon komórkowych mięśni szkieletowych jest związany ze wzrostem ich oporności na insulinę, co sprzyja rozwojowi tego typu  cukrzycy.

7. Działanie przeciwnowotworowe.

8. Działanie przeciwdepresyjne, poprzez sprzyjanie prawidłowemu działaniu funkcji błon komórek nerwowych kory mózgu.

9. Korzystne oddziaływanie na skórę oraz działanie lecznicze w przypadku schorzeń skórnych (np. atopowym zapaleniu skóry).

Bibliografia:

  1.  Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega -3; ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 6 (79), 24 – 35; Katarzyna Marciniak – Łukasiak
  2. Znaczenie kwasów tłuszczowych omega -3 w profilaktyce chorób sercowo- naczyniowych; Lonigna Kłosiewicz- Latoszek
  3. Suplementacja kwasami omega w różnych chorobach; Postepy Hig Med Dosw, 2015; 69: 838-852 e-ISSN 1732-2693; Paulina Sicińska, Edyta Pytel, Joanna Kurowska, Maria Koter-Michalak

Zapisz się do naszego newslettera

Dostaniesz tylko konkretne maile z informacjami o:

- nowościach ze strony
- akcjach specjalnych
- promocjach i rabatach

Świetnie, Twój mail został zapisany