fbpx

 

Wiecie, że to właśnie jabłka są ulubionymi owocami w naszym kraju?

Niezależnie od sezonu cieszą się zawsze dużą popularnością. Nic dziwnego, są smaczne, zdrowe i ławo dostępne – co jest ich kolejnym atutem.

Warto więc zgłębić wiedzę na ich temat, gdyż mają bardzo pozytywny pływ na nasze zdrowie. Szczególnie jesienią oraz zimą warto po nie sięgać, zawierają one wiele cennych wartości, które pozytywnie wpływają na odporność naszego organizmu- szczególnie potrzebną w tym sezonie, ponieważ organizm narażony jest na różnego rodzaju niechciane infekcje.

Jabłka świetnie sprawdzają się podczas codziennego gotowania, nadają się zarówno do wytrawnych dań, jak i wszelkich słodkości. Często służą jako szybka, lekka przekąska.

 

 

Jabłko ze skórką ZDROWSZE!

⦁ Powinno się jeść jabłka ze skórką, nieobrane, ponieważ właśnie w niej znajdują się największe zasoby błonnika. Poprawia on trawienie, pomaga przy zaparciach oraz korzystnie wpływa na pracę jelit.
⦁ Jabłka, znowu dzięki obecności zawartego błonnika w skórce (ale i nie tylko), zapobiegają zawałowi serca i miażdżycy. Działają tak, jak niektóre leki nasercowe.
⦁ Obecny w skórce kwas ursolowy, wpływa na układ krwionośny, szczególnie na ochronę śródbłonka naczyniowego.

 

A co z pestkami?

⦁ Te małe ziarenka są prawdziwą skarbnicą witaminy B17. Amigdalina jest molekułą, która zawiera jednostkę cyjanku, benzaldehydu i glukozy razem. Substancje te kiedy są „zamknięte” w cząsteczce amigdaliny nie wykazują szkodliwego działania na organizm. Ulegają one jedynie aktywacji za pomocą enzymu beta-glukozydazy, który obecny jest w komórkach nowotworowych, zatem działa niszcząco wyłącznie na tkanki rakowe.
⦁ Zjedzenie dużej ilość pestek powoduje niestrawność, ponieważ zawierają one glikozydy cyjanogenne, które mogą uwolnić cyjanowodór i wywołać zatrucie.

 

 

Jabłka należą do owoców o najmniejszej kaloryczności. Indeks glikemiczny jest niski, więc bez obaw mogę je jeść również osoby chore na cukrzycę.

Owoce te są pełne wartościowych składników odżywczych:
⦁witamin,
⦁minerałów,
⦁błonnika,
⦁barwników.

Wartości odżywcze jabłek różnią się w zależności od konkretnej odmiany, jak również od tego czy są one bardziej lub mniej dojrzałe, a nawet od ich wielkości.

Jedno jest pewne – jabłka to prawdziwa skarbnica antyoksydantów, a wiadomo, że one przedłużają życie każdej komórki ludzkiego organizmu. Wśród uznanych antyoksydantów, które znajdziemy w jabłkach to z pewnością witaminy A i C, polifenole, a nawet minerały cynk i selen. W jabłku te przeciwutleniacze występują zespołowo, więc ich suma jest naprawdę imponująca.

Sterole występują naturalnie właśnie w jabłkach. Dzięki swoim właściwościom, zatrzymują przyswajanie niebezpiecznego cholesterolu i jego zaleganie w jelitach. Dzięki czemu niebezpieczny cholesterol jest wydalany z organizmu, a jego stężenie we krwi spada.

Jabłka są doskonałym uzupełnieniem wszelkich diet odchudzających przede wszystkim ze względu na to, że wpływają bardzo korzystnie na przemianę materii. Wszystko dzięki obecności pektyn – węglowodanów zawartych w skórce i ogryzku w postaci błonnika. Pektyny obecne w jabłkach mogą również wspomagać leczenie cukrzycy, ponieważ dostarczają kwasu galakturonowego, który odpowiada za zmniejszenie zapotrzebowania na insulinę. Najwięcej pektyn jest w skórce i w pestkach.

 

 

Klasyfikacja jabłek jest  bardzo obszerna.
Zacząć możemy od podziału ze względu na twardość miąższu, zastosowanie, smak, wygląd, aromat czy nawet soczystość.
Warto wiedzieć, że istnieje wiele rodzajów jabłek z różnym przeznaczeniem. Przykładowo, aby przyrządzić dobry cydr należy sięgnąć po te bardziej kwaśne i odpowiednio cierpkie.

 

Charakterystyka najpopularniejszych odmian w naszym kraju: 

  1. SZAMPION – słodkie, kruche oraz średnio soczyste
  2. ANTONÓWKA – kwaśne, kruche oraz soczyste
  3. GOLDEN DELICIOUS – słodkie, kruche oraz bardzo smaczne
  4. JONATAN – soczyste, twarde oraz bardzo aromatyczne
  5. LIGOL – słodkie, kruche oraz bardzo soczyste
  6. JONAGOLD – kruche, twarde oraz bardzo soczyste

 

Pamiętajmy!

Do jedzenia wybierajmy jabłka nieuszkodzone, bez obić i wgnieceń. Uszkodzone jabłka szybciej się psują, fermentują, a także są źródłem toksycznych substancji – tzw. patulin.
Zawsze jednak starajmy się sięgać po te od zaprzyjaźnionego ogrodnik, najlepsze będą zerwane prosto z ogrodu – „niedoskonałe” z wyglądu, natomiast pozytywnie zaskoczą nas smakiem.

 

 

 

 

Bibliografia:

⦁ Jedno jabłko dziennie może uratować życie; Nauka w Polsce
⦁ Tajemnica pestek z jabłka; Wiedza naukowa
⦁ Chcesz być zdrowy? Jedz jabłka!; Zdrowie; Dominika Bagińsk
⦁ dobrewyciskarki.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Dostaniesz tylko konkretne maile z informacjami o:

- nowościach ze strony
- akcjach specjalnych
- promocjach i rabatach

Świetnie, Twój mail został zapisany