Zielony groszek, chociaż najczęściej kojarzony jest z warzywem, tak naprawdę należy do rodziny roślin strączkowych. Charakteryzuje się więc nieco inną zawartością składników odżywczych niż większość warzyw. Jedną z głównych różnic jest zawartość białka, którego groszek ma naprawdę sporo – aż cztery razy więcej od marchewki! Oprócz tego, charakteryzuje go wysoka zawartość błonnika pokarmowego, witamin A, K, C, B1, kwasu foliowego, a także manganu i żelaza.

Zielony groszek to pokarm doskonały dla osób na dietach redukcyjnych. Tak jak już wspominaliśmy, jest on bardzo bogaty w białko i błonnik, które regulują apetyt i zapewniają uczucie sytości. Dzięki temu naturalnie jemy mniej, co oczywiście bezpośrednio wpływa na gubienie zbędnych kilogramów. Wysoka zawartość białka sprawia, że groszek jest także świetny dla wegetarian i wegan oraz dla osób trenujących sporty siłowe.

Groszek wspomaga utrzymywanie prawidłowego stężenia cukru we krwi. Tutaj również ważną rolę odgrywa zawarty w nim błonnik, który spowalnia absorpcję węglowodanów, zapewniając wolniejszy, stabilny wzrost cukru we krwi i zapobiegając gwałtownym wahaniom poziomu glukozy. Groszek ma relatywnie niski indeks glikemiczny, co też jest bardzo korzystne, szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Istnieją badania, według których jedzenie pokarmów bogatych w białko może być pomocne w stabilizacji poziomu cukru u osób chorujących na cukrzycę typu 2.

Regularne spożywanie groszku może zmniejszać ryzyko nowotworów, prawdopodobnie ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów, które redukują stan zapalny i chronią nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dodatkowo, w roślinie tej znajdują się saponiny – związki znane ze swoje antynowotworowego działania. Wiele badań potwierdziło, że saponiny mogą zapobiegać kilku rodzajom raka, a nawet mają potencjalną zdolność do hamowania wzrostu guzów. Groszek jest bogaty w witaminę K, która może być szczególnie pomocna w prewencji nowotworu prostaty.

Zielony groszek zawiera spore ilości magnezu, wapnia i potasu – minerałów szczególnie ważnych, jeśli chodzi o zapobieganie nadciśnieniu, które jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca. Wysoka zawartość błonnika wpływa na obniżenie cholesterolu całkowitego i LDL („zły” cholesterol), tym samym redukując ryzyko chorób układu krążenia i zawałów serca.

Tak jak inne rośliny strączkowe, również groszek może wywoływać nieprzyjemne wzdęcia i gazy u wrażliwszych osób. Dlatego warto wprowadzać go do swojej diety stopniowo i uważnie obserwować reakcje organizmu. Po pewnym czasie regularnego spożywania groszku nasz układ pokarmowy niejako „przyzwyczaja się” do jego trawienia i problemy ze wzdęciami stają się coraz mniejsze.

Dla osób chcących wprowadzić groszek na stałe do swojej diety, ale nie mają pomysłu, jak to zrobić, serdecznie polecamy szybki i łatwy przepis na przepyszną zieloną pastę kanapkową. Wystarczy zmiksować puszkę zielonego groszku z dwoma ząbkami czosnku, łyżką soku z cytryną, łyżką oliwy z oliwek, kilkoma listkami mięty lub bazylii oraz szczyptą soli i pieprzu. Smaczna i zdrowa pasta kanapkowa gotowa dosłownie w 3 minutki!

 

 

Bibliografia:

  1. Gannon, M. C., Nuttall, F. Q., Saeed, A., Jordan, K., & Hoover, H. (2003). An increase in dietary protein improves the blood glucose response in persons with type 2 diabetes. The American Journal of Clinical Nutrition,78(4), 734-741.
  2. Lattimer, J. M., & Haub, M. D. (2010). Effects of Dietary Fiber and Its Components on Metabolic Health. Nutrients,2(12), 1266-1289.
  3. Podolak, I., Galanty, A., & Sobolewska, D. (2010). Saponins as cytotoxic agents: A review. Phytochemistry Reviews,9(3), 425-474.
  4. Raju, J., & Mehta, R. (2009). Cancer Chemopreventive and Therapeutic Effects of Diosgenin, a Food Saponin. Nutrition and Cancer,61(1), 27-35.
  5. Slavin, J. L. (2005). Dietary fiber and body weight. Nutrition,21(3), 411-418.
  6. Wilde, P. J. (2009). Eating for Life: Designing Foods for Appetite Control. Journal of Diabetes Science and Technology,3(2), 366-370.

Zapisz się do naszego newslettera

Dostaniesz tylko konkretne maile z informacjami o:

- nowościach ze strony
- akcjach specjalnych
- promocjach i rabatach

Świetnie, Twój mail został zapisany