Bakłażan, czyli potocznie oberżyna ma bardzo mało kalorii, więc z żywieniowego punktu widzenia jest produktem zalecanym podczas diety.  Jedną z ciekawostek jest fakt, iż w 100g zawiera jedynie 21 kcal, dlatego sięgają po niego osoby dbające o swoją sylwetkę.  

Oberżyna składa się, aż w  90%  z wody.  Zawiera niewielką ilość białka, tłuszczów oraz węglowodanów.  Jest cennym źródłem składników mineralnych, takich jak wapń, żelazo, fosfor jak również potas.  Natomiast witaminy z grupy B oraz witaminę A zawiera w znikomych ilościach.

Odgrywa istotną rolę dla naszego zdrowia, ze względu na dużą zawartość błonnika. Dzięki czemu  pozytywnie  wpływa na poziom cholesterolu, ponieważ powstrzymuje jego proces biosyntezy w wątrobie.

Zawartość błonnika poprawia przemianę materii, lecz osoby mające częste problemy brzuszne, raczej powinny ograniczyć jego spożywanie w dużej ilości, unikając tym samym ostrych bóli brzucha czy nieprzyjemnych wzdęć.  Najlepiej poradzić się w tej kwestii, ze specjalistą dietetykiem.

Do działań zdrowotnych oberżyny zaliczamy również właściwości detoksykujące, dlatego często  polecany jest przy kuracji antybiotykowej, co zmniejsza ryzyko wystąpienia  choroby nowotworowej.

 

Jak więc jeść bakłażany?

Charakteryzują się gorzkim smakiem, co często odstrasza konsumenta. My jednak wiemy jak sobie poradzić z tym problemem. Przed obróbką należy pokroić oberżynę, posolić i pozostawić na kilka minut. Sól wyciągnie wodę z goryczką, czyli udało nam się uzyskać zamierzony cel.
Kolejnym sposobem jest skropienie pokrojonego bakłażana sokiem z cytryny. Następnie po kilku minutach płuczemy, osuszamy ręcznikiem i gotowe.

Ciekawostka!

Do jego krojenia nie należy używać noża ze stali węglowej, ponieważ zostawi ciemne plamy oraz nada mu metaliczny posmak.

Najlepszy – pieczony Bakłażan

Taki bakłażan może być dodatkiem do każdego dania. Do jego przygotowania potrzebujemy:

  • 1 bakłażan
  • sól i pieprz
  • ząbek czosnku
  • łyżeczka suszonego oregano
  • 2 łyżki oliwy
  • opcjonalnie jeśli ktoś lubi kawałeczek posiekanej ostrej papryczki lub 1/2 łyżeczki płatków chili

Bakłażana pokroić na grube plastry ok. 1 cm, posolić z dwóch stron, aby pozbyć się gorzkiego smaku. Doprawiamy pieprzem, nacieramy startym czosnkiem, posypujemy oregano i opcjonalnie papryczką chili.
Następnie należy posmarować oliwą i ułożyć na blaszce do pieczenia. Wstawić do piekarnika i zapiekać (najlepiej z funkcją grilla), aż bakłażan lekko zbrązowieje. Przewrócić na drugą stronę i powtórzyć grillowanie.
Tak przygotowanego bakłażana podajemy z ulubionym dipem, albo jako dodatek do dań głównych.

 Życzymy smacznego  Zespół Centrum DIA.MED

Bibliografia:

  1. Petzke Ewelina, Pałasz Marzena (2018). Atlas witamin. Naturalne źródło zdrowia
  2. Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN
  3. „Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw” Wydawnictwo Lekarskie PZWL ; Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Beata Przygoda
  4. Poradnik Zdrowie/ Diety i żywienie/Właściwości zdrwotne
  5. Źródło: Kwestia smaku; „zielony środek” – Bakłażan pieczony

Zapisz się do naszego newslettera

Dostaniesz tylko konkretne maile z informacjami o:

- nowościach ze strony
- akcjach specjalnych
- promocjach i rabatach

Świetnie, Twój mail został zapisany